Mikroklimat biura ma ogromny wpływ na zdrowie i samopoczucie, dlatego też ma duży wpływ na produktywność pracowników. Dlatego warto o niego zadbać, ponieważ istotne jest, aby był jak najzdrowszy. Sprzętem, który może uzyskać najlepsze warunki, jest klimatyzacja biurowa. Zastanawiasz się, czy warto inwestować i jak sprawić, by działała naprawdę efektywnie? Podpowiadamy.

Klimatyzacja w biurze – co trzeba wiedzieć?

Klimatyzacja biurowa staje się stopniowo standardową konfiguracją w polskich biurach. Wynika to z rosnącego poziomu zaawansowania technologicznego dostępnego sprzętu i zmian klimatycznych. Coraz wyższa temperatura w okresie letnim powoduje, że utrzymanie optymalnej temperatury w biurze staje się coraz trudniejsze.
Niemniej jednak wokół klimatyzacji narosło wiele mitów i stereotypów. Między innymi czynniki związane z jakością powietrza, z jakimi będzie radził sobie klimatyzator – w tym obecność w nim grzybów czy też innych chorobotwórczych mikroorganizmów. Ile jest w nich prawdy? Wszystko zależne jest od tego, jak działa klimatyzator w biurze i czy sam sprzęt pasuje do warunków technicznych, w których ma pracować.

Klimatyzacja w biurze a zdrowie

Nowoczesny klimatyzator znajdujący się w biurze jest to urządzenie, które nie tylko ma za zadanie schładzanie powietrza w upalne lato. Obecnie dostępne urządzenia na rynka pełnią więcej funkcji. Możesz ich użyć do ogrzania pomieszczenia w chłodniejszej porze roku, a co najważniejsze zapewnią:

  • Optymalny poziom nawilżania powietrza – aby zapobiec jego przesuszeniu,
  • Oczyszczenie powietrze z niebezpiecznych mikroorganizmów, kurzu lub roztoczy – tak działa klimatyzator z funkcją oczyszczania.

Kluczową kwestią jest dopasowanie odpowiedniego modelu klimatyzatora do wymagań biura i zakup wysokiej jakości sprzętu.

Czy klimatyzacja w biurze może powodować przeziębienie?

Bardzo często mówi się, że klimatyzacja współistnieje z chorobami gardła. Ile jest w tym prawdy? Owszem, stary sprzęt może powodować wysychanie powietrza w przestrzeni biurowej. Im niższy poziom nawilżenia powietrza, tym istnieje większe ryzyko wysuszenia błony śluzowej, co niesie ze sobą większe ryzyko podrażnień, a tym samym wzrost występowania przeziębień. Jednak istnieje rozwiązanie tego problemu:

  • Zwróć uwagę na utrzymanie rozsądnej temperatury w pomieszczeniu. Drastyczne obniżanie temperatury latem lub podwyższanie temperatury w chłodną jesień nie ma sensu.
  • Wybieraj sprzęt bogaty w nawilżanie powietrza lub kupuj dodatkowe nawilżacze.

Ważne jest również regularne dbanie i czyszczenie klimatyzacji – pozwala to zabezpieczać filtr urządzenia przez osadzaniem się w nim kurzu a także zapobiega rozwojowi szkodliwych grzybów, pleśni i innych mikroorganizmów.

Czy klimatyzacja wspomaga rozprzestrzenianie COVID-19?

Podczas pandemii COVID-19 tego pytania nie da się uniknąć. Należy pamiętać, że przede wszystkim koronawirus nie unosi się on „samoistnie” w powietrzu, tylko rozprzestrzenia się drogą kropelkową. Jednak Światowa Organizacja Zdrowia zamieściła na swoim profilu na Facebooku takie słowa „dobrze utrzymany i obsługiwany system klimatyzacji może obniżyć ryzyko zarażenia COVID-19 we wnętrzach budynku poprzez usprawnienie wymiany powietrza na zewnątrz”, czyli zaleca unikanie krążenia powietrza w obiegu zamkniętym.

Dlaczego klimatyzacja w biurze jest potrzebna?

Przestrzeń biurowa to miejsce, w którym jednocześnie przebywa duża liczba osób. Dlatego bardzo ważna jest efektywna cyrkulacja powietrza i dbałość o jego odpowiednie parametry. Klimatyzacja w biurze jest szczególnie przydatna w okresie wysokiej temperatury, czyli w okresie letnim. Istotny jest dobór odpowiedniego urządzenia, które pozwoli:

  • Utrzymywać temperaturę na optymalnym poziomie,
  • Rozważy i zadba o parametry powietrza, takie jak wilgotność i poziom zanieczyszczenia,
  • Zapewni efektywną wymianę powietrza.

Stworzony mikroklimat będzie sprzyjał samopoczuciu i zdrowiu wszystkich pracowników.

Jak dobrać klimatyzator do powierzchni biura?

Aby klimatyzatory biurowe działały zgodnie z oczekiwaniami, muszą działać wydajnie. Przede wszystkim najpierw powinieneś odpowiednio dobrać jego moc do powierzchni na jakiej ma pracować. Na przykład do biura o powierzchni 20-30m2 nada się urządzenie o mocy 2,5kW, a dla biura o powierzchni 40-60m2 zalecana moc to 5kW.
Istotny jest również fakt, że w pomieszczeniach silnie nasłonecznionych (np. Pomieszczenia z dużymi przeszkleniami, które często nie są zabezpieczone przed słońcem) będą wymagały większej mocy. Jednocześnie klimatyzator nie powinien być „za duży” – instalacja o zbyt dużej mocy będzie niepotrzebnie zużywać zbyt dużo energii elektrycznej. Najlepiej skonsultować się z ekspertami przed jego wyborem.

Klimatyzacja w biurze – jakie są obowiązki pracodawcy?

W tego typu pomieszczeniach klimatyzatory biurowe mogą pomóc spełnić wymagania dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa i zrealizować wymogi BHP, w tym dotyczące temperatury i wilgotności powietrza.

Klimatyzacja w biurze a BHP

Aby zrozumieć, jak zainstalować klimatyzację w biurze, warto zapoznać się z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy z dnia 26 września 1997 r. Zgodnie z jej przepisami ważne jest, aby:

  • Utrzymywać w biurze temperaturę minimum 18 ° C. Za warunki uciążliwe uznaje się temperaturę, która przekracza 28 ° C,
  • Utrzymywać wilgotność powietrza na poziomie 40-60%,
  • Zmniejszenie ryzyka występowania przeciągów spowodowanych działaniem klimatyzacji lub wentylacji.

Dobrze zlokalizowane klimatyzatory spełnią powyższe warunki. Znaczącym aspektem jest zapewnienie komfortu akustycznego klimatyzatora – maksymalny komfort zapewni klimatyzator pracujący poniżej 40 dB. Generowany hałas nie powinien przekraczać przekraczać 55-60 dB.
Należy również dbać o sprzęt – poprzez czyszczenie, a także wykonywać regularne przeglądy serwisowe i konserwację urządzeń klimatyzacyjnych.

Jak używać klimatyzacji w biurze?

Wewnętrzne środowisko firmy może ulec znaczącej poprawie dzięki klimatyzacji biurowej.
Należy jednak mądrze z niej korzystać i pamiętać o regularnym utrzymywaniu a także monitorowaniu jakości jej pracy. Ważny jest również dobór odpowiedniego sprzętu.

Polecamy skorzystać z naszej pomocy przy doborze i montażu urządzenia. Skontaktuj się z nami, w celu uzyskania więcej informacji!